Enerco
17
Nov

Kundservice i pandemitider – så har man gjort i Sandviken

Coronapandemin har som bekant slagit hårt mot både människor och verksamheter det senaste året. Inom Enerco följer vi myndigheternas rekommendationer och anpassar löpande våra arbetssätt därefter. Men vad händer i praktiken med en verksamhet som till stor del bygger på service på plats och att alltid finnas nära kunden? Magnus Hammarlund, kundansvarig på Enerco i Sandviken, berättar mer om hur man gjort i Sandviken för att fortsätta arbeta kundanpassat under rådande pandemi.

Verksamheten inom Enerco handlar till stor del om arbete på plats hos kund, hur har det fungerat för er i Sandviken under pandemin?

Hittills har det fungerat jättebra. Vi har anpassat oss efter de restriktioner och krav som gäller för tillfället. Det basala har handlat om att hålla avstånd, stanna hemma vid symtom och att vara mycket noga med handhygienen. Utöver myndigheternas rekommendationer har vi också följt kundernas lokala krav och restriktioner på varje arbetsställe.

Hur har det sett ut, rent konkret?

Den största övergripande förändringen som vi har gjort är att vi har delat in personalen i mindre arbetslag, allt för att minimera risken för den eventuella smittspridning som kan uppstå under dagen. Utöver det har vi utökat städningen i våra lokaler och utökat antalet utrymmen där vi byter om och fikar och äter lunch på. Detta för att kunna hålla avstånd till varandra. Att på ett tydligt och schysst sätt påminna varandra har också varit en viktig del då det är lätt att glömma bort och falla tillbaka i gamla beteenden och vanor. Vi har också fått hitta nya format för arbetsplatsträffar och kundmöten där digitala verktyg blivit en del av vardagen.

Vilken har varit den största utmaningen?

Jag skulle säga att kommunikationen har varit svårast att hantera, då vi inte längre träffas i större grupper och kan delge många personer samma information samtidigt. Våra fysiska arbetsplatsträffar har tidigare varit ett naturligt forum för vår kommunikation, men nu har vi fått hitta andra vägar, vilket har gjort att informationen inte alltid nått alla vid samma tidpunkt. Vårt mål är att jobba som ett enat Enerco, men det har definitivt försvårats när vi inte kunnat träffas i större grupper.

Har svårigheterna påverkat relationen till kunderna?

Jag tror inte det. Vi befinner oss alla i samma situation och vi tvingas alla anpassa oss efter den nya verkligheten. De flesta mötena sker nu digitalt, men när vi väl träffas så är det efterlängtade möten som blir en extra positiv upplevelse.

Vilken är den viktigaste lärdomen du tar med dig från den här krisen?

Att ha en beredskap och medvetenhet om att det kan hända saker helt utanför ens kontroll. Att det är skönt att inte behöva börja från noll när krisen uppstår och att det därför är viktigt att ha en plan B, C, och D redo. En annan lärdom är att verkligen ta vara på alla tillfällen att träffa såväl kunder som medarbetare i vardagen, när det är möjligt. Det är så mycket värt.

Hur ser du på kommande år?

Med den utveckling av pandemin som vi ser just nu för stunden så känns det ärligt talat lite tungt. Jag längtar verkligen efter att kunna samla alla för att träffas och vara ETT Enerco igen. Men det är viktigt att vi alla nu orkar hålla i och hålla ut. Genom att vara tålmodiga och följa alla riktlinjer noga kan vi fortsätta hjälpa och serva våra kunder och, framför allt, rädda liv. Det kommer alltid vara det viktigaste.